IMG_5806-3-2
CENA SVATBY NAŠE FILOZOFIE

KOLIK STOJÍ SVATEBNÍ FOTOGRAF? NAŠE ÚVAHA

By on 08/01/2016

Jak jen odpovědět?
Jak?
Když odpovědět musíme! No řekněte: „Takový fotograf by si jinak cenu mohl vycucat třeba z prstu!“ Mohl by výši zakázky určit na základě movitosti snoubenců, velikosti svatby či exkluzivity lokality! Proto je přeci důležité chránit se, před takovým pofiderním fotografem a mít se na pozoru! Tady je rozhodně potřeba zakročit a mít ve věcech jasno! Nehoráznost: „Toto si dovolit a nevědět vlastní cenu!“

Jak jen odpovědět?
Jak?

Když jedna jediná fotka může mít vyšší hodnotu, než tisíc předchozích? Jsou opravdu akce, kdy na jednom snímku pracuje tým lidí několik hodin. Poraďte nám tedy: „Jakou cenu má taková fotka a jakou pak další balík ostatních, které vzniknou jen během hodiny práce?“ Jsou záběry, pro které si třeba zajedete na výlet a čekáte na vhodné podmínky tak dlouho, až se snímek podaří. „Jak toto zohlednit?“

Svatební radost

Jak jen odpovědět?
Jak?

Když klient vysvětluje: “Nám jde jen o pár fotek, jsme malá svatba.“ Co když těch pár fotek si vyžádá pracnost větší, než okázale a dokonale připravený svatební obřad. Ten vyžaduje mnohdy méně umu, zkušenosti a zručnosti, než „malá svatba“ s požadavkem na „pár fotografií“. Jak to jen klientům vysvětlit? Když pro pár skvělých fotek jde fotograf do nespočtu záběrů, jejichž nadějné vyhotovení zhatí mrknutí oka nebo nečekaný vpád svatebních hostů…

Jak jen odpovědět?
Jak?

Když dopředu nevíte, co vás čeká. Někdy vám okolnosti nahrávají do karet a vy „máte hotovo“ po pár hodinách. Jindy se vše spikne proti vám. Musíte měnit pozice, usměrňovat hosty a s dychtivostí detektiva pátrat po hezkých momentkách…

21

Jak jen odpovědět?
Jak?

Když marketingové strategie jsou tak nastavené, že už ani páni fotografové sami nevědí, co že to vlastně slibují? Předhání se v servisních službách, nabídce kalendářů a poskytují „zdarma“ snad i samotné svatební focení, jen aby se na první pohled zalíbili vám, klientům. Máme také takto slibovat? Máme jít s davem a nabízet nesmyslně retuše všech fotografií, tak jako ostatní? I Když víme, že je to naprostý nesmyl?

Jak jen odpovědět?
Jak?

Když natrefíte na lidi, kteří mají pocit, že platí spíše za pronájem foto techniky s obslužným personálem? Vždyť: „On by to zvládl každý!“ Jen kdyby ten kvalitní přístroj měl v ruce! „Co máme takovým říci?“ Máme hledat klienty, kteří skutečnou práci ocení, vidí? Máme raději otevřít půjčovnu fototechniky?

Jak jen odpovědět?
Jak?

Když za jednou jedinou fotografií mohou být ukryta odborná školení, investice v podobě koupě licencovaných programů, programátorů webů, reklamy a propagace. Nakonec i danění služeb, servis, poradenství a mnohé další?

0016

Jak jen odpovědět?
Jak?

Když každý z běžných lidí je obětí běžně zažitého komerčního myšlení, které požaduje:
– Pocit úspory
– Pocit výhodnosti
– Pocit exkluzivity
– Pocit jednoznačnosti
– Pocit přehlednosti
– …

„Uff“ Už vás opravdu nebudeme trápit otázkami. Ty dotazy vás neměly pobouřit!

„Měly vás vést jen k úsměvnému zamyšlení, k přehodnocení.“

Pravdou je, že většina umělců se musela přizpůsobit danému způsobu myšlení a ekonomickým modelům. Mají tu smůlu, že se chtějí živit uměním, a proto můžete vidět akademické malíře, kteří prodávají svá plátna na metry čtverečné. Pak vynikající fotografy, kteří počítají svou práci na hodinový tarif – jako by snad stáli u pásu nebo vážili maso na kila v místním krámku, kdo ví?
A tak umělci obecně přistupují na marketingové hry a nabízí vám to, co očekáváte: pocity úspory, výhodnosti, exkluzivity, jednoznačnosti a přehlednosti.

„Všechno by bylo asi dobře, nebýt prapodivného pocitu těchto umělců.“

Ti přestávají věřit, že při objednávce vůbec ještě koukáte na jejich práci, jejich zaujetí a zájem vás potěšit. Jak by si to taky mohli myslet, když jim chodí hromadné dotazy na hodinový tarif či práci na metr čtverečný?

„Doba taková nebyla, hodně se změnila…“

117

Krásná stropní výzdoba Kaple v Židlochovicích.

Obraz nejspíš pro vás přestává být něčím, co na vašem pokoji zbožňujete a stává se tak „povinně“ splněnou kolonkou v zařízení interiéru. Proto snad v domácnostech čím dál častěji vídáme tolik bezduchých „slevomatových“ kusů v rámečku.

Stejně tak fotograf pro mnohé není umělcem a mistrem, ale pouze „cvakálistou“ pronajímajícím svůj technický park. A tak všudypřítomná komerce pohlcuje i kreativitu a základní principy umění:

„Kdy se umělecká díla nedala posuzovat dle finančních tabulek, ale jejich hodnota byla opravdu umělecká.“
„Kdy si lidé hledali mistry pro jejich práci, a ne pro cestovné v ceně.“
„Kdy umění bylo výřečné, a ne jen líbivě podbízivé.“

Určitě proto každého fotografa potěší, pokud se malinko zamyslíte před případným dotazem:

„Prosím, kolik stojí svatební focení?“

Hezký den a hodně nadhledu při vstřebávání tohoto článečku.
Martin a Katka Adamcovi – tým AMAKA

 

 

 

TAGS
RELATED POSTS

LEAVE A COMMENT

AMAKA
Olomoucký kraj

... Každá svatba je jedinečná a mou snahou je navždy zachytit emoce a detaily tohoto dne. ... Každý pár je jiný a každá svatby vypráví jiný příběh. ... Líbí se mi být jeho součástí. Tento den si zaslouží tolik pozornosti, že mimo fotografii se mu věnuji ještě zde na BLOGU. Svatební foto web najdete na: www.svatebni-fotos.cz a www.olomouc-svatebni-fotograf.cz

KOMENTÁŘE
NOVÉ ČLÁNKY